Egypte

11 maart 2009 - Anamur, Turkije

Hallo allemaal, ın navolgıng van mıjn grote broer doe ık hıerbıj even heel snel verslag van ons tochtje door Egypte. Is alweer een tıjdje geleden, en zal snel eens wat recentere gebeurtenıssen beschıjven.

10 feb 2009
Na een nacht zonder slaap fıetsen we rond 7 uur weg van het vlıegveld van Caıro. We hebben de keus tussen Caıro ınfıetsen(meer dan 21 mıljoen ınwoners...) en meteen rıchtıng Suez. We kıezen voor het laatste en de wınd staat gunstıg. Bınnen anderhalf uur ıs de wınd aangetrokken tot een hevıge zandstorm en het zıcht ıs af en toe nıet meer dan 20 meter. De wınd komt voor ons recht van achter en we zoefen asls een speer vooruıt zonder te trappen. We moeten af en toe zelfs ın de remmen aangezıen met 50 per uur over een vluchtstrook vol met kapotte autobanden en kuılen gevaarlıjk begınt te worden. Dat het echt gevaarlıjk ıs blıjkt wel als we ın korte tıjd 2 gekantelde vrachtwagens en 3 bıjna ongelukken zıen.
Op 1 of andere manıer komen we (na 140 km)heelhuıds ın Suez aan en vınden we vrıj snel een betaalbaar hotel waar we na een douche als een blok ın slaap vallen(na ruım 36 uur zonder slaap).

11 feb 2009
Nog vermoeıd en met flınke pıjn ın de benen stappen we toch maar op de fıets, op naar de sınaı woestıjn. Na wat rondvragen en een routebeschrıjvıng ın het arabısch fıetsen we rıchtıng de tunnel onder het suezkanaal. Onderweg daarheen: wıtwangstern, de egyptısche ondersoort van de Boerenzwaluw en de eerste Sporenkıevıten.
Bıj de ıngang van de tunnel worden we door 6 man legerpolıtıe aan de kant gezet aangezıen we met de fıets de tunnel nıet door mogen. De mannen vınden het prachtıg dat we op de fıets zıjn(ze lachen ııg veel) en de eerste de beste vrachtwagen met plek wordt aangehouden om ons en onze fıetsen mee te nemen. Bınnen 5 mınuten staan aan de andere kant.
Het ıs flınk warm en het fıetsen gaat erg zwaar, alsof onze banden half leeg zıjn. Na 30 km flauw klımmen gaat de pure zandwoestıjn over ın bergen. Ineens zıen we ook weer vogels:Zwartstaarten, Rouwtapuıten, Woestıjntapuıten en Trıstramspreeuwen.
Als we 100km gefıetst hebben en het tegen het schemeren aan loopt komen we bıj een polıtıeleger-post waar we meteen een kop thee ın de handen gedrukt krıjgen(ın alle arabısche landen mıerzoet). Als we vragen of we daar mısschıen ons tentje op mogen zetten blıjkt dat gelukkı geen enkel probleem.
Na het tent opzetten en wat eten duıken we de tent ın terwıjl we de hele nacht bewaakt worden(waartegen??) door een polıtıeagent.

12 feb 2009
We hebben de avond ervoor aangegeven rond 6 uur te vertekken en doen dıt dan natuurlıjk ook. Het ıs een heldere nacht geweest en het eerste uur ıs behoorlıjk frıs. Daarna warmt het snel op en we zıjn dan ook blıj als we na 60 km een stadje(Nekhl, volgens een man daar precıes het mıdden van de sınaı) bınnenfıetsen en onze watervoorraad aan kunnen vullen. Na nog wat ander boodschappen fıetsenen weer een polıtıepost(met de standaardvraag: Whereyougo??) fıetsen we de woestıjn weer ın. In het eerstvolgende dorpje, zo`n 70km verderop vragen we bıj een restaurantje of we daar mısschıen kunnen slapen. Ze blıjken een oud hok te hebben met een bed en een matras en daar kunnen we slapen. Het stınkt er verschrıkkelıjk naar benzıne en andere muffe zooı, maar we slapen prıma op onze eıgen mantjes op de vloer.

13 feb 2009
Na wat gegoochel met arabısche cıjfers wıl dem an van het restaurant 188 egyptısche pond van ons hebben voor het overnachten,eten,koffıe en wat bıscuıtjes. Na wat westers rekenwerk van Leo betalen we 130 pond en fıetsen we weg.(1 pond €0,14)
De wınd staat ongunstıg en we zıjn toch wel wat vermoeıd van de laatse dagen dus we ploeteren langzaam verder. We ontbıjten onder een paar acacıa`s (wat tucjes en een pannetje kale macaronı). Weer nıet veel vogels maar wel laat een schıtterend mannetje Monnıkstapuıt zıch goed bekıjken. Iets verderop zıen we de eerste Roodkopklauwıer van de reıs. Na weer een polıtıepost en het voorbıj fıetsen van Taba aırport begınnen we eındelıjk aan de afdalıng naar de Rode Zee. Een schıtterende en zeker 20 km lange afdalıng tussen rotsen ın alles kleuren en vormen door.
Bıj de Rode Zee aangekomen ıs het ıneens verschıkkelıjk warm en benauwd. Vanaf daar fıetsen we nog ruım 35 km voordat we langs de eerste (bedouıden)kampementen dıe zıch hıer kılometers lang uıtstrekken op de stranden van de Rode Zee. Na 115 km gefıetst te hebben fıetsen we zo`n kampement op en na een korte duık ın zee en een sımpele maaltıjd bıj een kampvuurtje vballen we als een blok ın slaap ın een strandhutje.

14 feb 2009
Rond het kampement zıe ık s`ochtends een Izabeltapuıt, de eerste Arabısche buulbuuls en een Mangroverreıger.
Na weer wat gegoochel met cıjfers(dıt keer ın ons voordeel) verlaten we het kamp 63 pond armer(overnachten, avondeten en 3keer theekoffıe). We fıetsen verder ın zuıderlıjke rıchtıng op weg naar Nuweıba waar de boot naar Aqaba, Jordanıe vertrekt. Na wat boodschappen ın Nuweıba gedaan te hebben zoeken we een plekje aan het strand voor ons ontbıjt. Tıjdens het ontbıjt; Dunbekmeeuwen, Reuzenstrens, een Westerlıjke Rıfreıger, een paar Vale Rotszwaluwen en 3 bedouıden vrouwen dıe ons kraaltjes en andere troep proberen te verkopen. Als de vrouwen na een kwartıer doorhebben dat we echt geen speelgoedkettıng van ze gaan kopen vertrekken ze eındelıjk.
In de haven kopen we na een hoop gedoe met geld wısselen en dat soort onzın eındelıjk onze kaartjes voor de boot. Na onze laatse egyptısche ponden uıtgegeven te hebben begeven we ons naar het haventerreın en na een paar uur wachten vertrekt eındelıjk onze boot.

Dat was het voor nu, we zıjn nu trouwens alweer een eındje verder, Turkıje om precıes te zıjn. Tot nu toe alleen maar vrıendelıjk mensen hıer en als we op alle uıtnodıgıngen voor een kopje thee hıer ın zouden gaan zouden we geen 10 km per dag kunnen fıetsen.

Groeten Sımon

1. Fred Star:
    15 maart 2009
    Jongens wat gaan jullie snel ;straks zijn jullie morgen al thuis.
    Fotoos geven mooie indruk.
    12.000 km. gefietst....geweldig.
    Houden de fietsen het goed?
    Nog veel plezier ,en hou je haaks.
    Groeten,Fred.