Rectificatie Marokko

15 januari 2009 - Palermo, Italië

Hallo allemaal, het heeft even geduurd, maar nu dan toch weer tijd en zin gevonden om even te internetten. Het laatste bericht was al weer even geleden(iets langer dan even zelfs), en er is dan ook heel wat gebeurd . Het vorige bericht was ik nog behoorlijk positief over de marokkanen, maar die mening  bleek iets  te snel gevormd(vandaar de titel).

We zijn uiteindelijk bijna 8 week in Marokko geweest en hebben dus heel wat van het land gezien. Op weg naar Agadir strak de kust aangehouden en dus o.a. door Rabat en Casablanca gereden. Veel slecht weer gehad met dagen aanhoudende regen en zware storm en dus een paar dagen niet kunnen fietsen. Toch 7 november in Agadir aangekomen en daar 2 geweldige weken met Hans en Rommy gehad! Daar wel heerlijk weer gelukkig. Een paar dagen geluierd maar ook 2 leuke tripjes met de auto gemaakt.
Het eerste tripje 1 dag naar Tafraout, een leuk klein dorpje in het Anti-Atlas gebergte. Het dorpje zelf stelt niet veel voor maar de rit ernaartoe en de omgeving zijn geweldig mooi.
Het tweede tripje wat uitgebeider. In 4 dagen: de tizi'n-test(een pas van 2200 meter waar Leo en ik later ook overgefietst zijn), Marrakech(toeristisch, druk, maar wel leuk), Ait Benhaddou(een oude kasbah waar veel films(o.a. een stuk van Gladiator)zijn opgenomen, en weer gelweldig mooie en indrukwekkende natuur.
Natuurlijk ook vogels gekeken, maar dat viel al met al een beetje tegen. Toch een paar leuke dingen gezien: Temminck's Strandleeuwerik, Heremietibissen(tot kortgeleden bijna uitgestorven), Marmereend, Lannervalken en (veel)Diadeemroodstaarten om er een paar te noemen.
Weer op krachten gekomen(en met weer wat vet op de buik) zijn we dan weer op de fiets gestapt en weer richting Tanger vertrokken. Eerst via de Hoge-Atlas( de tizi'n-test dus) naar Marrakech en vanaf daar richting de Midden-Atlas. Tot Marrakech met lekker weer maar vanaf daar weer slechter weer. Eerst alleen regen en wind maar later ook erg koud met als hoogte(en diepte)punt een stuk fietsen door een flinke sneeuwstorm.
Tegen die tijd waren we de marokkanen al aardig zat. Op het eerste gezicht zijn de meesten erg vriendelijk maar uiteindelijk bleek alle 'hulp' op de 1 of andere manier op geld uit te zijn. Van de in alle boeken geroemde grenseloze gastvrijheid hebben we in al die tijd niks gemerkt.
Na 2 dagen lastig gevallen worden door hashdealers en ander tuig zijn we 7 december dan eindelijk op de boot naar Italie gestapt.

Nu in Palermo(waar het weer eens regent) en zaterdag op de boot naar Tunesie, voor die tijd probeer ik nog een bericht(over Italie)en wat foto's te posten.

Groeten Simon

1. cyril:
    22 januari 2009
    hee boyz

ziet er heel vet uit wat jullie allemaal zien en beleven! heel veel plzier nog

groeten C
  2. Lin:
    2 februari 2009
    Te gekke foto's hoor jongens!! echt heel mooi!
    Zo te zien is het weer wat beter, gelukkig maar!
    Veel succes weer even.
    Dikke knuffel jullie zusje
  3. Fred Star:
    4 februari 2009
    hallo Simon en Leo,
    Tekst,fotoos en route gezien.Mag Leo
    ook eens op de foto? Zo n knappe vent.
    Wat beleven jullie veel. Met veel ontberingen.Sfeer en fietsen okay?
    Groeten van Annemarie en Fred.
  4. Hans:
    11 februari 2009
    hee jongens.
    Nu dus Egypte, ben benieuwd of jullie direct op Akaba aan koersen of toch nog wat Egypte meenemen. mgl rode zee kust.
    Geen pyramide dus of heb je die van afstand gezien?
    Fietsen heel meegekomen, dat zou mooi zijn.Afhankelijk van de route in Jordanie zitten jullie vlak bij of maar een beetje verder weg van Petra. Ik zou zeker overwegen of het is in te passen!Liefs en een mooi vervolg. Papa
  5. cathrienus:
    12 februari 2009
    Hee Simon en Leo, je krijgt al een aardige bos haar mannetje, zo kan ik je niet naar de klanten sturen als je terug bent. Grapje, ik ben zelf ook aan het opsparen.Patrick zweesie doet het niet zo goed op het moment , ik wordt z'n opvolger. Ik vind het nog steeds erg gaaf wat jullie doen , en heb er , hoe langer het bduurt , veel respect voor. Bek op't stuur Groet 'n Cathrienus
  6. cathrienus:
    12 februari 2009
    duurt zonder b
  7. Hans:
    16 februari 2009
    Als jullie snorkelen ten zuiden van Akaba, is dat het punt dat het verst van huis af ligt. het is maar dat je het even weet, mannen.
    Goeie terugreis. Papa
  8. Hans Buijsrogge:
    17 februari 2009
    He kerels, goed bezig en eindelijk een verstandig stukje tekst over Marokko, enuh al een kapper gevonden ;-) fijne reis nog.

Groeten Hans B.